گفتگو با نوجوان مداح حرم رضوی | انس با ائمه(ع) موفقیت و نشاط می‌آورد
  • کد مطالب: ۲۰۳۳۱۸
  • /
  • ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷

گفتگو با نوجوان مداح حرم رضوی | انس با ائمه(ع) موفقیت و نشاط می‌آورد

امروز سالروز شهادت امام‌موسی‌کاظم(ع)، پدر امام‌رضا(ع) است. در چنین روزهایی بزرگ‌ترها با برگزاری مراسم سوگواری در هیئت‌ها یا حضور در روضه‌ها به مدح ائمه(ع) می‌پردازند.

امروز سالروز شهادت امام‌موسی‌کاظم(ع)، پدر امام‌رضا(ع) است. در چنین روزهایی بزرگ‌ترها با برگزاری مراسم سوگواری در هیئت‌ها یا حضور در روضه‌ها به مدح ائمه(ع) می‌پردازند.

مداحی درحقیقت بیان شخصیت و تعریف کردن از فردی خاص با آوایی دلنشین و کلماتی وزین و زیباست.

ما شیعیان، مدح اهل‌بیت(ع) را از قدیم جزئی از زندگی دینی و معنوی خود می‌دانیم و از آنجا که عظمت و مقام ائمه(ع) به‌حق شایسته‌ی ستودن و بیان کردن است، مداحی ایشان با نغمه‌هایی دلنشین همیشه پسندیده بوده است.

محمدمهدی فانی ۱۵ سال دارد و دانش‌آموز پایه‌ی نهم مدرسه‌ی علامه مجلسی است.

او مداحی را از ۱۰ سالگی با راهنمایی پدر و پدربزرگش و با هدف رضای خدا و شادی دل اهل‌بیت(ع) آغاز کرده و اکنون سعادت یافته است در برخی مراسم حرم مطهر رضوی به مدح ائمه‌‌ی اطهار(ع) بپردازد. گفت‌وگوی ما با محمدمهدی را در ادامه می‌خوانید.

 

چه‌گونه و کجا با مداحی آشنا شدی و با این فعالیت‌ها انس گرفتی؟

با توجه به علاقه‌ی فراوان خانواده‌ام به قرآن و مجالس امام‌حسین(ع)، آشنایی من هم با مداحی از خانه آغاز شد. این هنر والامقام مرا به قرآن نیز نزدیک کرد.

هرچند تاکنون سعادت نداشته‌ام به حفظ قرآن بپردازم، هنگام قرائت، به معنی آیات توجه دارم و تلاش می‌کنم در زندگی خود فرمان خداوند و سیره‌ی ائمه(ع) را به‌ کار گیرم. 

 

آیا موفقیت ویژه‌ای هم در این زمینه داشته‌ای؟

سال ۱۴۰۰ که در پایه‌ی هشتم مشغول به تحصیل بودم، در مسابقات مداحی آموزش و پرورش با عنوان «کوثر محبت» توانستم رتبه‌ی اول استان را به‌ دست آورم. امسال هم در این مسابقه شرکت کرده‌ام و امیدوارم به نتیجه‌ی خوبی دست پیدا کنم.

 

چگونه به مداحی در حرم رسیدی و چنین افتخاری نصیبت شد؟

استاد بزرگوارم آقای خوش‌چهره مرا برای مداحی به حرم‌مطهر معرفی کرد. به این ترتیب، برای مداحی در برخی مناسبت‌ها به حرم دعوت می‌شوم و تاکنون سعادت اجرای سه برنامه را در حرم امام‌رضا(ع) داشته‌ام.

 

فکر می‌کنی چگونه می‌توانی یک مداح اثرگذار باشی؟

تلاش می‌کنم حقیقت زندگی ائمه‌‌ی اطهار(ع) در مداحی‌ام لحاظ شود تا مخاطبم آشنایی بیشتری با زندگی آنان پیدا کند. مردم از یک مداح انتظاراتی دارند که آراستگی ظاهر، صبوری و اخلاص در عمل نخستین آن‌هاست.

به‌عنوان یک فعال مذهبی تلاش می‌کنم با رفتار و گفتارم روی دوستانم تأثیر مثبتی بگذارم تا از این طریق آن‌ها نیز به فعالیت‌های مذهبی، بیشتر علاقه‌مند شوند.

مخاطبان هم در مداحی‌هایم باتوجه به سن و سالم از من استقبال و تشویقم می‌کنند که این راه را ادامه دهم.

 

آیا برای مداحی به مطالعه‌ی منابع خاصی نیاز است؟

بله، برای مداحی اثرگذار و مفید، باید خیلی مطالعه داشته باشم. برای رسیدن به این هدف، با توجه به اینکه دوست دارم در مداحی‌هایم از فضایل اهل‌بیت(ع) بگویم، مطالعه کتاب‌های ارزشمند مذهبی و مراجعه به فضای مجازی بسیار کمک‌کننده است.

 

میان ارتباط قلبی با ائمه(ع) و موفقیت و تندرستی رابطه‌ای می‌بینی؟

انس با قرآن و ائمه(ع) مرا از شیطان دور می‌کند و سبب می‌شود از گناه و معصیت دور باشم. وقتی هم مداحی می‌کنم، حس بسیار خوشایندی دارم که این احساس لطیف، خود، عامل تندرستی است.

این انس ما را به خداوند و راه درست نزدیک می‌کند. بنابراین وقتی با این بزرگان ارتباط می‌گیریم و مأنوس می‌شویم، به‌یقین روحیه‌ی بهتری نیز پیدا می‌کنیم، در کارهایمان موفق‌تریم و با نشاط و شادابی بیشتری به کارهایمان می‌پردازیم.

به همین دلیل، به دوستانم نیز پیشنهاد می‌کنم در کنار پرداختن به هر رشته‌ای که به آن علاقه دارند، در فعالیت‌های مذهبی هم شرکت داشته باشند.

خودم هم در درس و تحصیل تلاشم را می‌کنم و دوست دارم در آینده نیز مداحی را ادامه دهم و هنر و صدایم را در راه مدح اهل‌بیت(ع) به‌ کار گیرم.

 

جز مداحی در مراسم حرم مطهر، در چه برنامه‌های دیگری فعالیت می‌کنی؟

از آنجا که کم و بیش فعالیت‌های مسجدی هم دارم، برای مراسم مسجد محله و برخی هیئت‌ها به مداحی دعوت می‌شوم و اگر کمکی از دستم بربیاید، در برنامه‌ها برایشان انجام می‌دهم.

 

موفقیت‌های خود را مدیون چه کسانی می‌دانی؟

افزون‌بر خانواده‌ام که در این راه مرا تشویق و پشتیبانی کردند، از استادان خوبم استاد رحمانی، استاد مؤید و استاد خوش‌چهره بسیار سپاسگزارم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.